Oppstartsguide

Slik kommer du i gang med Flett Integration

Flett Integration gir brukere av Fiken og Shopfiy mulighet til å automatisk føre alle salg i Shopify direkte inn i Fiken. Brukeren kan sette opp integrasjonen uten å behøve å kontakte oss på forhånd, men sette opp alt nødvendig selv før en administrator godkjenner og setter i gang integrasjonen. Appen skal være tilgjengelig på Shopify App Store slik at brukere av Shopify enkelt skal både finne appen og ta den i bruk.

Aktiver API-modul

For å kunne føre automatisk inn i Fiken må du abonnere på Fiken sin API-modul. Denne koster 99 kr/mnd. NB: Denne kostnaden går 100% til Fiken og er uavhengig av kostnaden for integrasjonen gjenom Flett.

Koble din Fiken-konto til Shopify

For at Shopify og Fiken skal kunne kobles sammen, er vi avhengig av å autentisere Fiken-kontoen din gjennom en såkalt oAuth-prosess. Denne handlingen foregår derfor utenfor Shopify-appen og et nytt vindu vil åpne seg. Sørg for å skrive inn korrekt e-post til Fiken-kontoen du skal bruke. Har du ikke en Fiken-konto? Opprett en her!

Velg foretak

Sørg for at foretaket du ønsker å føre integrasjonen på kommer opp, og bekreft valget ditt.

Velg betalingskonti

For å føre salgene fra nettbutikken din i Shopify korrekt i Shopify må vi koble sammen Shopify sine betalingsmetoder og Fiken sine bankkontoer/betalingskontoer.

Velg dato for start av synkronisering

Har du hatt salg fra en tidligere dato som du ikke allerede har ført i Fiken? Da kan du angi dato (salgsdato) du ønsker at integrasjonen skal synkronisere salg fra. Du kan også velge å ikke hente tidligere ordre.

Aktiver integrasjon

Nå er alt klart for automatisk føring av alle ordre og kunder til Fiken! Trykk på start integrasjon. Deretter vil Flett-teamet gjennomgå kontoen din og sørge for at alt er klart for en enkel og smertefri automatisk regnskapsføring i Fiken.

FAQ

Hvor lang tid tar det fra kjøpet er registrert i Shopify til det blir regnskapsført i Fiken?

Det avhenger av hvor lang tid det tar før ordren blir lukket i Shopify. Dette betyr i praksis at produktet er sendt/hentet eller at tjenesten er utført. Flett kjører integrasjonen 1 gang om dagen, hvor alle gårsdagens ordre som ble lukket blir regnskapsført i Fiken.

Hvor ofte oppdateres dataen?

Vi kjører integrasjonen 1 gang daglig (05:00 om morgenen). Da blir alle ordre som ble lukket i løpet av gårsdagen regnskapsført.

Hvordan håndteres refunds?

Refunds føres som et nytt "salg" i Fiken med negativt fortegn.

Eksempel: Bjarne har kjøpt varer til 990 NOK, men mottar en vare som er skadet. Han blir derfor tilbakebetalt 300 NOK av nettbutikken. I Fiken blir det da registrert 2 salg: